De hype was er lang voordat Yellowface in de winkel lag: reeds maanden voor de publicatie verscheen het nieuwe boek van Rebecca F. Kuang overal in mijn tijdlijn. De slimme marketing en onmiddellijke bestsellerstatus versterken het droste-effect van het boek: de mechanismen in de uitgeverswereld die Kuang in Yellowface agendeert, gebeuren nu in het echt.
“De verwachtingen voor Yellowface liggen hoog: een kritiek op de uitgeverswereld, een cynische blik op diversiteitsbeleid en een verrassend verhaal met veel Aziatische representatie. De combinatie van de drie is moeilijk in balans te houden, waardoor de intentie van Kuang er soms iets te dik bovenop ligt. Voor mij leidt het verhaal van Yellowface naar een andere reflectie: het is een zoektocht naar wie ruimte krijgt om haar verhaal te vertellen en wat authenticiteit überhaupt is als het over het schrijven van fictie gaat.”
Lees de recensie over Yellowface van Rebecca F. Kuang bij De Nederlandse Boekengids.
In de podcast van Pan Asian Stories spraken Marijke Phoa en ik verder over Yellowface.